top of page

ÅRETS FILMER

NORGESPREMIERE: WELCOME TO THE DARKNESS

(Simon Emmet, 2023, 90 min)

24.oktober, klokken 21.00

​

Du vet det ikke ennå, men dokumentaren “Welcome to the Darkness”, en dokumentar om det britiske glamrock-bandet The Darkness, er lyspunktet du trenger i mørketida. 

 

I 2003 ble The Darkness en internasjonal sensasjon med sin allestedsnærværende hit “I Believe In A Thing Called Love”, og debutalbumet “Permission to Land” solgte i over 3 millioner eksemplarer. Men i 2006 kom nedturen, og bandet forsvant fra eteren. 

 

Historien om bandet mange av oss fort vil avskrive som kun en “One Hit Wonder” inneholder - som livet selv - historier om oppturer og nedturer, sykdom og suksess, stadionrockens død og dens gjenfødelse på en irsk pub.  

 

Sonisk kan stolt presentere Norgespremiere på “Welcome to The Darkness”. Denne filmen vil du se!

​

Billetter kan kjøpes her.

welcome.jpg
AOW_Stills_005_2.247.1_CourtesyNFB_BangerFIlms2023.jpg

NORGESPREMIERE: Any Other Way: The Jackie Shane Story

(Michael Mabbott/Lucah Rosenberg-Lee, 2024, 99 min)

26.oktober, klokken 14.00

 

Hvor stor hadde soulartisten Jackie Shane blitt i en perfekt verden? Det er lett å bli kontrahistorisk av en film som dette. Hvilken artistkarriere hadde kunnet vokse fram hadde hun blitt født i en annen stat, i en annen tid? Som svart og trans, født i Tennessee i 1940 fikk Jackie Shane utdelt vanskelige kort på hånda, men skapte seg likevel en karriere med en gudebenådet stemme og en karisma av en annen verden, og ble med det en foregangsfigur for andre som kom etter henne. Med hennes egen stemme og vakre animasjoner nøstes det utrolige livet til Jackie Shane opp i en trist og vakker historie. Men som Jackie selv sier: "I Wouldn't Have It Any Other Way".

​

Billetter kan kjøpes her.

NORGESPREMIERE: Free Party: A Folk History

(Aaron Trinder, 2023, 107 min)

26.oktober, klokken 16.30

​

Har du noensinne vært på en festival der det meste er gratis? På en snål plass, uten vakthold, der alle tar vare på hverandre, og tenkt "Jøss, at det går an?". 

 

Det moderne folkeeventyret Free Party: A Folk History gir oss innblikk i hvordan 80- og 90-tallets Free Party-bevegelse oppstod, blomstret og etterhvert ble slått knallhardt ned på for ikke å følge kapitalismens lover. Urbane ravere, new-age-reisende, punkere og frihetssøkende unge mennesker i Storbritannia utfordret selveste Margareth Thatcher og nyliberalistenes verdenssyn - simpelthen gjennom å ha det gøy og samtidig fremme antikonsumerisme, miljøet, dyrevelferd og fellesskap. Det som begynte som en fest, endte i en kamp mot lovgivere, politi, vold og fordømming. Filmen gir innblikk i hvordan denne bevegelsen var med på å forme nåtidens DIY klubb- og festivalkultur, men også påvirke samfunnet generelt. 

​

Billetter kan kjøpes her.​

0164_10slide-753x1030_Credit_Alan_Tash_Lodge.jpg

Rockheim Hall of Fame presenterer: 
SPESIALVISNING: Stein & Stjerner (35mm) m/gjester 

(Odd Syse/Lars Nilssen, 1994, 84 min)

25. oktober, klokken 18:30

​

Stein & Stjerner er en rockedokumentar som følger DumDum Boys og Bel Canto på og bak scenen under den antirasistiske turnéen "Sirkus Midgard" våren 1994. Filmen gir et heftig og fargerikt portrett av to av landets aller fremste band, og er samtidig en herlig tidsreise til en tid hvor det var langt mellom store festivaler og stadionkonserter. Filmskaperne kom svært tett på artistene, og filmen inneholder mange unike, personlige intervjuer pluss noen hysterisk morsomme seanser mellom de mange konsertklippene. Vi får oppleve to av Norges største band live og ta del i reisen gjennom landet, galskapen, logistikken og det eventyret denne turnéen var. 

Ti dager før opptaksstart var filmskaperne intetanende om at de et halvt år senere skulle presentere sin første langfilm, Norges første helaftens musikkdokumentar siden Ragnarock (1973). I anledning 30-årsjubileumet for kinopremieren på Stein & Stjerner har vi invitert filmskaperne Odd Syse og Lars Nilssen til Sonisk. Før filmen får vi møte dem i samtale med Arnfinn Stendahl Rokne, Museumsdirektør for Rockheim og Ringve Musikkmuseum. 

Rockheim Hall of Fame ble opprettet for å synliggjøre musikkens betydning, og for å hedre artister eller aktører som har utmerket seg spesielt i norsk populærmusikks utvikling og utbredelse. Bel Canto innlemmes i 2024. DumDum Boys ble innlemmet i 2012.

Festivalpass på Sonisk koster 595,- og 495,- for studentpass, og gir fri tilgang til alle filmene og til andre arrangementer. Enkeltbilletter til de ulike filmvisningene uten festivalpass koster 120,- pr stk.

​

Billetter kan kjøpes her.

Anneli Drecker.png
kVlnObukrKh1vyAuLyHGdsCxJNH.png

Some Kind of Monster (35mm)

(Joe Berlinger/Bruce Sinofsky, 2004, 141 min)

25. oktober, klokken 15.00

​

For tjue år siden var dette noe av det morsomste og Spinal Tap-aktig flaueste det gikk an å oppleve på et kinolerret, og når Sonisk drar på med jubileumsfeiring satser vi på det samme i 2024! Metallica: Some Kind of Monster kom helt på innsiden hos verdens største rockeband, på et stadium der alt holdt på å falle fra hverandre. Metallica måtte rett og slett gå i terapi, noe som framstår like lite kredibelt for heavyrocklegendene som det gjorde for mafiaboss Tony Soprano på samme tid. Bandet sliter med å lage ny musikk, James Hetfield er på rehab, bassisten har slutta og Lars Ulrich er VELDIG opptatt av å krige mot nedlastingstjenesten Napster.

​

Sårt og litt sørgelig, ja, med definitivt også komisk. Og har du lett for å bli ille berørt så er det lov å ta med egen pute!

​

Billetter kan kjøpes her.

Eno

(Gary Hustwit, 2024, 85 min)

25. oktober, klokken 21.00

​

Sonisk er veldig fornøyd med å kunne presentere en banebrytende generativ dokumentar om den visjonære musikeren og artisten Brian Eno. Hver visning av Eno er unik, og presenterer forskjellige scener, rekkefølger og musikk.

​

Filmskaper Gary Hustwit og den kreative teknologen Brendan Dawes har utviklet skreddersydd generativ programvare designet for å sekvensere scener og skape overganger fra Hustwits originale intervjuer med Eno, og Enos rike arkiv med hundrevis av timer med opptak som ikke er sett før, samt uutgitt musikk. Det Hustwit prøver å gjøre er å skape en filmopplevelse som er like nyskapende som Enos tilnærming til musikk og kunst.

Filmen går i disse dager sin seiersgang over hele verden, nå også Trondheim.

​

Billetter kan kjøpes her.

Eno_still5.jpg
SinceYesterday_Poster_Landscape_Quad_Print.png

NORGESPREMIERE: Since Yesterday: The Untold Story of Scotland’s Girl Bands

(Carla J. Easton/Blair Young, 2024, 85 min)

26. oktober, klokken 12.00

​

Denne filmen serverer så mange svar at alt du sitter igjen med er spørsmål. Hva er egentlig et jenteband, og hvorfor kaller vi det egentlig jenteband? Kan jeg egentlig nevne noen jenteband som virkelig har slått igjennom, eller som jeg har gravd meg igjennom diverse lokale platesjapper for å finne? Er egentlig jenteband så viktig, og hvorfor trenger vi dem? Hadde jeg noen jenteband som forbilder i min oppvekst? Hvorfor kjenner jeg på at urettferdighets-kompasset i meg er kraftig aktivert?

​

Filmen handler om Skotland, men problemstillingene og spørsmålene som tas opp er dessverre universelle. Vi møter mange fargerike, frittalende personligheter innen musikk, kunst og aktivisme som forteller åpent om egne karrierer (og mangel på sådan). Engasjerende, provoserende, opplysende og tankevekkende dokumentar som burde vært pensum.
Velkommen til Norgespremiere i reisen som kvinnelig musiker i en "man's world".

​

Billetter kan kjøpes her.

Teaches_of_Peaches_7_Peaches_© Andres Fuentes Cannobbio.jpg

Teaches of Peaches

(Philipp Fussenegger/Judy Landkammer, 2024, 102 min)

26. oktober, klokken 19.00

​

Vi kan love dette: Få ting er mer livsbejaende enn en 56-åring som synger fuck the pain away, barbrystet, skamløs og stolt, foran et ekstatisk publikum som ikke har noe annet valg enn å party like it’s år to tusen.

​

Teaches of Peaches er filmen om Peaches, elektropunk (eller «electroclash»)-og feministikonet skapt av Merrill Nisker på slutten av 90-tallet. Hennes andre soloalbum The Teaches of Peaches (2000) ble et millenniumsfenomen og en spydspiss i en musikalsk bølge som fødte flere døgnfluer enn klassikere. Gjennombruddsplata til Peaches tilhører sistnevnte kategori, og filmen tar oss med til 20-årsjubileet for den, og tilbake til dens opprinnelse.

Dette er et festfyrverkeri av en film, som garantert setter fyr på Sonisk i år!

​

Billetter kan kjøpes her.

stop-making-sense.jpeg

Stop Making Sense

(Jonathan Demme, 1984, 88 min)

26. oktober, klokken 21.30

​

I år er det 40 år siden Talking Heads slapp sin ikoniske konsertfilm Stop Making Sense. Filmen ble spilt inn over fire kvelder i Pantages Theater i Hollywood, og er et øyeblikksbilde inn i det kreative, absurde, energiske, polyrytmiske og multimelodiøse universet David Byrne, Tina Weymouth, Chris Frantz og Jerry Harrison hadde skapt som band. Spesielt Byrnes mange former og uttrykk i filmen er ikoniske i ordets rette forstand, og fortjener virkelig å oppleves på stort lerret. Vi drister oss til å kalle dette tidenes beste konsertfilm!

Ingen Sonisk uten Stop Making Sense.

​

I tillegg til visning på Cinemateket under festivalen, vises filmen i et Sonisk samarbeid med Studentersamfundet filmklubb på Samfundet tirsdag den 22. oktober kl. 19:00.

​

Billetter kan kjøpes her.

Blur: To the End

(Toby L, 2024, 104 min)

27. oktober, klokken 12.00

​

2023 var et stort år for Blur, med nytt album og et utsolgt Wembley. Utrolig nok spilte bandet aldri på den største arenaen i de heseblesende årene på 90-tallet da de satt i fremste vogn på britpop-toget og hadde verdens største hit. I denne filmen følger vi bandets oppladning til Wembley-konserten, i et nært og selvransakende portrett, hvor vi ser dem forsøke å kombinere å forvalte rockelivet og en ikonisk arv med livet som aldrende rockestjerner med tenåringsbarn og kneproblemer.​

Denne filmen vil du se hvis du hadde bøttehatt i 1997 - eller har det i 2024.​
 

Billetter kan kjøpes her

1. Alex James and Damon Albarn in blur To The End (Credit Altitude).jpg

NORGESPREMIERE: Little Eden: A Film About The Bevis Frond

(Rob Curry/Tim Plester, 2024, 50 min)

27. oktober, klokken 14.30

​

Little Eden handler om den smått eksentriske engelske artisten Nick Salomon, hjernen bak bandet The Bevis Frond. Bandet har holdt det gående i 40 år og for kjennere av psykedelisk rock, power pop, folk- og indierock er Nick Salomon et navn som gjerne starter lange, gode samtaler, selv om bandet aldri har vært i nærheten av å ha en radiohit.​

Filmen er et lekent, humoristisk, ujålete og varmt portrett av en kultartist som har inspirert verdensstjerner. Vi slår følge gjennom en dag i livet til det som på utsiden fremstår som en litt eksentrisk bestefar med avslappet forhold til tannhelse.

​

Filmen har et nydelig kuratert soundtrack. Er du ikke glad i The Bevis Frond før du ser Little Eden så kommer du til å bli det etterpå. Denne perla av en film viser en verden vi ikke trodde eksisterte lenger, der små artister kan overleve på pur ståpåvilje, smittende humør og stahet. Little Eden er så langt fra sex, drugs & rock'n'roll man kan komme.

​

Billetter kan kjøpes her.

IMG_3386.JPG
photo_2024-03-08_20-37-06.jpg

NORGESPREMIERE: Crass: The Sound of Free Speech - The Story of Reality Asylum

(Brandon Spivey, 2023, 95 min)

27. oktober, klokken 16.00

​

Anarkopunk- og kunstkollektivet Crass har en av de mest ikoniske logoene innen pønkverdenen ved siden av Misfits og Black Flag. Men ikke forvent å finne T-skjorta på Carlings. Estetikken og prinsippene de introduserte i sin korte levetid mellom 1977 og -84 er fremdeles en av grunnpilarene innen DIY punk og hardcore. Fra deres provoserende, politiske collager til deres fokus på antifacisme, aktivisme, feminisme og dyrs rettigheter er Crass' innflytelse fremdeles høyst tilstedeværende innen motkultur verden over. The Sound of Free Speech er en streng, men inspirerende historie om hva pionérarbeid innen kunst, protest og provokasjon kan utrette - og om prisen man betaler for å hisse på seg det etablerte.

 

Dette er en dyptgående og kraftfull film laget med velsignelse fra Crass’ medlemmer, og langt fra en standard «rockumentar». Det sier litt om hvor treffsikker filmen er når ultrakonservative krefter i Storbritannia har saksøkt for å få den stoppet og fjernet fra lerretet. Vi gjør oppmerksom på at enkelte sekvenser i filmen kan være opprørende. Dette er ikke en barnefilm. 

​

Billetter kan kjøpes her.

SPESIALVISNING: Brækkækkel ølsmaking og
NORGESPREMIERE: I Should Have Been Dead Years Ago: Stu Spasm

27. oktober, klokken 17.30

Sted: Cinemateket og Akt
Pris: 130,- m/festivalpass, 250,- inkl. enkeltbillett til film
Arrangementet starter 17:30, filmen starter 19:00.

Brækkækkel er kanskje den nye vinen på Trondheims punkscene, men de foretrekker øl. Bandet har akkurat sluppet sitt nye album "Suicidahls" til stormende jubel, og dette må feires! I samarbeid med E.C. Dahls arrangerer Sonisk en annerledes ølsmaking hvor bandmedlemmene deler av sin ekspertise og entusiasme for lokale brygg, før vi setter oss i kinosalen. Forfilm er Brækkækkels rykende ferske musikkvideo til Harde Kår, spilt inn på UFFA.
Forfilm: Harde Kår
Carl Christian Lein Størmer, 2024

I Should Have Been Dead Years Ago: Stu Spasm
(Jason Axel Summers, 2024, 100 min)


En utforskning av livet, musikken og den kunstneriske produksjonen til Stuart Gray (AKA Stu Spasm), beryktet undergrunnsrocker og frontfigur i det legendariske australske proto-grunge-bandet Lubricated Goat.
I Should Have Been Dead Years Ago er morsom, mørk og rørende om en rastløst intelligent, fryktløst regelbrytende, tvangsmessig kreativ ikonoklast. Filmen er en befriende beretning om å velge sine egne veier, brenne sine egne bruer, om rennesteinsintegritet, musikalsk kompromissløshet og valgt utenforskap.

​

Billetter kan kjøpes her.

Hat_Poster_nolaurels01_3000-scaled.jpeg
Mogwai_3.jpg

Mogwai: If the Stars Had a Sound

(Antony Crook, 2024, 90 min)

27. oktober, klokken 21.00

​

Årets avslutningsfilm er If the Stars Had a Sound, som følger det skotske bandet Mogwai gjennom innspillingen av albumet ""As The Love Continues"", et album som i all hovedsak ble unnfanget under Covid-nedstengingen. Og det er ingen vanlig, pompøs dokumentar om et av tidenes mest kritikerroste band. I stedet får vi et sjeldent og ærlig innblikk i selve skaperprosessen av et album, der produsent Dave Fridmann styrer det hele via skjerm fra sitt studio i USA, mens bandet står i sitt studio i Glasgow.

​

Gjennom tilbakeblikk fra bandets egne videoklipp, følger vi karrieren deres fra 1997 frem til utgivelsen av "As The Love Continues" i 2021.

Som en fan sier i filmen, ""hvis stjernene lagde lyd, ville de høres ut som Mogwai"". Dette er en varm og sjeldent intim musikkfilm, som fokuserer på brorskapet mellom bandmedlemmene og de nært telepatiske forbindelsene som skapes gjennom musikken.

​

Billetter kan kjøpes her.

bottom of page